MENIGHEDEN LYS OG SALT


  • MUSIKFORSIDE
  • HOME
  • KONTAKT

⇐ TILBAGE




IHOP OG MISTY EDWARDS ELSKOV



Der bliver lagt stor vægt på karismatisk tilbedelse i International House of Prayers (IHOP) - og med det formål at opnå intimitet med Gud. Her er tale om en slags åndelig romantik – et slags romantisk møde med Gud.

Misty Edwards, en af de fremtrædende lovsangsledere i IHOP, siger, at hun værdsætter Kevin Prosch på grund af den romantiske intimitet i hans lovsange. Prosch er en amerikansk, såkaldt ”kristen musiker og lovsangsleder”… (og Prosch må virkelig være en meget romantisk mand, da han indtil nu har haft hele to koner og flere gange har været utro).

På sit 2014 album, synger Misty Edward "The Gift", skrevet af Prosch, fordi sangen – efter hendes mening - beskriver "glæden ved at være elskovssyg." Overvej lige teksterne engang:


"Du er brudgommen / tag os i dine arme ./ ... Det er glæden ved at være elskovssyg / Glæden ved at elske dig / ... Den smertende længsel efter at se dig ansigt til ansigt / ... Så bred dit kærlighedstæppe ud over din elskovssyge / Lad kærligheden strømmen nu / Ånden og bruden siger kom / Trøst din elskovssyge / Lad kærligheden strømme nu. "

Er det virkelig en sang til Gud? Det kunne lige så godt være til hendes "sengekammerat", ikke?! Gad vide om denne form for kvindagtigt føleri er en af grundene til, at kvinder ofte står i spidsen for moderne lovsang?


Om denne sang - og om IHOP’s mystiske tilbedelse, i almindelighed - siger Misty:


"Det er en gave, som er i stand til at rykke os ud af vores fysiske begrænsninger og som trækker os ind i det evige og udødelige ... som de nedbrudte og ødelagte, vi er… sådan som han [Jesus] føler for os, når vi rækker ud efter ham, og længes efter ham, er noget som bevæger ham dybt. Jeg tænker over, hvordan vi bevæger hans hjerte. Han reagerer, og så berøres vi, og så reagerer vi. Der er et frem og tilbage forhold, som vi har med Jesus, idet vi bevæger ham i vores ødelagte tilstand og i vores svagheder" ('The Gift "af Misty Edwards, NewReleaseTuesday.com, nov. 18, 2014).

At påstå at vi nærmest skal være ”nedbrudte og ødelagte kristne” med ”svagheder” for at kunne få Jesus til at reagere… er ikke i overensstemmelse med Guds ord – i hvert tilfælde ikke hvis vi fortsætter med at forblive i vores ”svagheder”. Bibelen siger klart, at uden hellighed skal ingen se Gud – og at Gud elsker den rene af hjertet!

Hun siger desuden, at moderne tilbedelse kan transcendere det nuværende liv og bringe os, der tilbeder, ind i en sensuel oplevelse med Gud. Hun beskriver i det hele taget den troendes forhold til Gud, som om det er et menneskeligt og kødeligt romantisk forhold.


Hvad galt er der med et “romantisk” forhold?


Det bringer desværre Gud ned på menneskeplan, og beskæftiger sig med ham i menneskelige termer.

Overvej fx Misty Edwards sang: "Ezekiel 1", hvor hun beskriver Gud på tronen i Ezekiels syn, og derefter gentagne gange synger: "Kom nær, o du som brænder." Og alt imens hun synger, vinker hun lokkende med sin hånd, som man ville gøre til en elsker.



I denne form for "romantisk tilbedelse" er følelsen af gudsfrygt desværre gået tabt. Gud er bare en guddommelig elsker, men det er bestemt aldrig den måde Bibelen skildrer ham på. Kunne du forestille dig profeten Ezekiel reagere sådan på det ærefrygtindgydende syn, som han fik at se? Dette var absolut ikke Ezekiels svar ved synet af en Almægtige Gud. Det var det heller ikke for Esajas’ (Es 6,1-5) eller Paulus’ (ApG 9, 3-6) eller Johannes’ (Åb 1,17). Apostlen Johannes – ham der i frimodighed lænede sig op ad Jesu bryst - kendte om nogen, Jesus. Men selv han blev fyldt med rædsel, da han så synet med den herliggjorte Jesus: åbenbare sig for ham!


Da jeg så ham, faldt jeg ned for hans fødder som død; men han lagde sin højre hånd på mig og sagde: »Frygt ikke! (Åb 1,17)
Ingen tvivl om at IHOP og Misty Edwards bringer Gud ned på et menneskeplan, så gudsfrygten forsvinder.


Romantisk tilbedelse efterligner rock & roll.


Moderne kristne musikere skaber nøjagtig den samme stemning, som har været så elsket af rock & rollers i årtier, på grund af de stærke følelser, som den afstedkommer. De sanselige rock-rytmer får kroppen til at bevæge sig på seksuelle måder, og akkord-sekvenserne skaber et sensuelt og trance-lignende miljø. Det er den sensuelle stemmebrug, den mørklagte bygning, projektørerne på sangerne og musikerne, og deres seksuelle påklædning - samt hele den måde de bevæger sig på, der tilsammen skaber dette.

Den moderne ”kristne” tilbedelse fører sig frem på samme måde - den eneste forskel er, at ordene er rettet imod Gud og Kristus. Faktisk fremgår det ofte ikke klart, hvem teksterne er rettet til. Der er ingen tvivl om, at sangene også kan bruges i den musik, som verden kan tilbyde.



Overvej fx sangen "Song of Salomon” (Højsangen) af Misty Edwards. (Den originale video der refereres til her i denne artikel er ikke længere tilgængelig). I denne sang ser vi intet tegn på, at denne stemningsfyldte ballade handler om Gud, indtil ca. 14 minutter inde i sangen. Og det vi kan finde om Gud, i denne sang, er en meget forsimplet, hurtig, og overfladisk henvisning til ham.

Edwards synger følgende ord i en blød og rocket ballade stil:


"Når jeg føler vinterens kulde, og denne kappe af sorg, har jeg brug for dig. I alle de onde ting, der ryster mig, i alle de ord, som trykker mig ned, har jeg brug for dig. Over bjergene og nede ved havet, vil du komme løbene, min Elskede til mig. Skjul ikke din tilstedeværelse for mig, riv mig ud fra disse skygger, jeg har brug for dig. Du skønne, omslut mig i dine arme, syng din sang af godhed, jeg har brug for dig."

Hun fortsætter på denne måde i 17 minutter, med en stønnende, sprød, dirrende "rockdiva" stemme, og med en Marilyn Monroe hviskende og stønnede sanselighed, med tilsvarende ansigtsudtryk og kropssprog.


I sangen "Do You Know the Way You Move Me" synger Misty Edwards, som om det er Gud selv der taler til den enkelte person i menigheden:


”Ved du, hvordan du fangede min opmærksomhed, på det hemmelige sted, hvor du vælger at blive min? Jeg så dig der, og hvordan du længtes efter at blive min. Selv i nattens løb så jeg dig række ud efter mig."


Dette lyder mere som om vi befinder os i en menneskelig elskovsrede end i tilbedelse af den almægtige Gud…

… han, den eneste, som har udødelighed og bor i et utilgængeligt lys, og som intet menneske har set eller kan se. (1 Tim 6,16)



Kevin Prosch, hvis tilbedelsessange er blevet rost af Misty Edwards, går så langt som at synge The Beatles "Wanna Hold Your Hand" som om det er selveste Gud, der synger til menigheden!


Det skete i 1996 ved The Heart of David Conference og Worship & Warfare, sponsoreret af "profet” Rick Joyner's Morning Star ministries. Her blev der endda hævdet, at når de sang Beatles-sangen, viste Gud sit velbehag ved mirakuløse tegn.

Prosch synger også Wailers meget sensuelle rocksang "Stir It Up" som om det er Herren selv, der synger den til sit folk. Men at efterabe verden viser kun, at man er verdslig… at man elsker verden og dens væsen.

Denne form for "romantisk tilbedelse" er intet andet end verdslighed – en synd som begås af mange såkaldte ”kristne”, der er så beruset af rockmusik, at de ikke ser, at de forvirrer deres egne følelser, og forveksler det som værende Guds velsignelser.

En brændende oprigtighed, og et romantisk lidenskabeligt føleri, helliggør ikke noget som helst, som er ubibelsk! David var oprigtig, da han fik Pagtens Ark placeret på en vogn for at transportere den til Jerusalem, og Uzza var oprigtig, da han rakte ud for at støtte Arken, men Guds hellighed slog straks ned og dræbte Uzza på stedet! (1 Krøn 13,7-11).

Det syntes at være en urimelig behandling, og selv David blev fornærmet på Gud, den dag - men Gud accepterede ikke Israels ubibelske tilbedelse – heller ikke selv om de var oprigtige og entusiastiske. Først da de tog Arken ud af vognen og satte den på skuldrene af de guddommeligt udnævnte levitter, accepterede Gud dem. Ved begge lejligheder, var folket ”inderligt tilbedende” - men kun da de adlød Skriften blev Gud tilfreds.


Bibelen retfærdiggør ikke "romantisk tilbedelse."


Selv om Bibelen, i Efeserbrevet 5, beskriver menighedens forhold til Kristus i form af en brud og brudgom - og selvom der kan synes at være en vis sammenhæng med Højsangen, hvad angår den troendes forhold til Gud, må vi være forsigtige med at indføre menneskelige romancer i tilbedelsen af Gud.

Denne åbenlyse romantiske og moderne tilbedelse matcher ikke Bibelens beskrivelse af tilbedelsen af den opstandne Kristus. Vi kan heller ikke se denne slags ting i Salmerne, og som vitterligt er en guddommelig inspireret tilbedelsesbog. Vi ser heller ikke den slags ting ske i Det Nye Testamente. Det er derfor ren og skær indbildning. Det går langt udover den bibelske autoritet og det forbillede vi finder her og er derfor ubibelsk.

Jesus opførte sig aldrig upassende overfor kvinder, og det vil helt bestemt nedbryde hans høje og hellige karakter, hvis vi mennesker tror, at han vil tolerere, at kvinder synger til ham på denne måde. "Romantisk tilbedelse" viser os, med al tydelighed, den følelsesorienterede og erfaringsbaseret tilgang, som findes i moderne tilbedelse, og som bliver brugt til at indføre rock & roll i Guds menighed. Men denne tilgang er ikke bibelsk, og må derfor forkastes!

Alt hvad der ikke stemmer overens med Guds ord er både forkert og farligt!


"Romantik" mellem os og Herren er en privat sag!

​

Det synes klart, at Højsangen repræsenterer individer i et forhold. Hvis Højsangen er et forbillede for os troende, bør det begrænses til vores personlige forhold til Gud gennem Kristus.

Hvis det udstilles i et fællesskab, ville vi kalde det et seksuelt orgie. Men ingen sand troende ønsker at have et intimt liv med alle i sin menighed, og det personlige forhold til Kristus er vel, i bund og grund, også en privat sag – hvad angår vort åndelige liv! Denne ”stillen sig til skue” kan hurtigt få en smag af religiøst opblæsthed, hvor man vurderer hinandens ”åndelighed” ud fra det ydre… lad os ikke blæse i basun foran os, som hyklerne - for så kan det ske, at Herren siger, at vi allerede har fået vor løn. (Matt 6,2)



Denne sang [Misty Edwards ''Song of Salomon” (Højsangen)] indbyder enhver ind i de mest intime niveauer af erfaring, som denne kvinde har med Gud. Samtidig kombineres disse følelser gennem et fysisk medie [Misty Edwards], og vi inviteres ind i hendes klynkeri og hendes stønnen på et upassende intimt fysisk niveau. Disse fysiske udtryk bør kun være forbeholdt ens ægtemand.


Andre kommentarer til "romantisk tilbedelse."

​

Mens vi alle må være Gud taknemmelig, fordi han tilbød at frelse elendige syndere som os, er taknemmelighed ikke bare en licens til at opgive al selvkontrol og alle bud om at døde vores kød og bare fortsætte med at leve et kristent liv som verdslige, blåøjede teenagere.

Ordene i sangene kan have en vis lighed med Højsangen, men udførelsen af dette kærlighedsforhold til Gud bliver desværre praktiseret på en måde som Solomon aldrig nogensinde havde forestillet sig - og på en måde, som Gud helt sikker aldrig har tænkt sig, at hans ord skal anvendes til.

Da Højsangen i sin tid blev skrevet, tvivler jeg på, at den blev udført på en offentlig scene i en rockkoncert, ledsaget af de flotteste piger i stramme cowboybukser. Jeg tror heller ikke, at Salomon havde forstærket, de ”kødvækkende” instrumenter, som bandet spillede på i over 45 minutter, med det formål at "nedkalde" og "opleve tilstedeværelsen af Helligånden” og med det formål at manipulere en følelsesmæssig reaktion frem hos de deltagende "tilbedere”.

.




"Romantisk tilbedelse" er ikke baseret på Skriften!


Som vi har set på tidligere, er moderne ”romantisk tilbedelse” ikke noget vi ser i Skriften. Hvordan den opstod, kan du læse om her!

Følgende er et uddrag fra Rolling Stone Magazine:

”En julidag i 1988 sad Mike Bickle på sit kontor, og læste et bryllupskort indskrevet med et vers fra Højsangen. Herefter bad Bickle spontant: ”Jesus, forsegl mit hjerte med dit kærlighedssegl!”. Af uforklarlige årsager begyndte han at græde. Da ringede telefonen. En ”profet” havde hørt "Herrens hørbare røst” med ord til Bickle... At Højsangen - en dialog mellem kong Salomon og hans elskede - fremover skulle være i fokus i Bickles tjeneste. Det blev, med tiden, klart for Bickle, at sande troende må se Jesus med brudens øjne og med en loyal, hengiven kærlighed - de må både "føle sig elsket og forelsket” i Kristus, for uden denne intimitet i tilbedelse, vil Kristus ikke vende tilbage til jorden ....”

IHOP fremfører på deres hjemmeside, at en af dens bønnemanualer, Brudeforbøn, 'udfører bøn på samme måde som det glade og romantiske fællesskab, der findes mellem en elsker og hans elskede. ... Læsere vil føle sig ivrige efter at møde denne dejlige Herre, som er deres brudgom....

Overalt i hele IHOP komplekset - i cafeterier, gange og bede-rum – findes der musik, som er komponeret med det formål at øge den ekstatiske oplevelse, som allestedsnærværende” - ifølge et tidligere medlem.

I teksterne til to populære sange kan vi bl.a. høre disse ord:


"Gud er en elsker på udkig efter en kæreste /Derfor skabte han mig, og "Forstår du egentlig, hvad du gør ved mig? ... Hvordan du henrykker/voldtager mit hjerte med blot ét blik?"


En IHOP’er har beskrevet at være afhængig af musikken … om at blive nervøs og irritabel, når der lukkes af for den. Tidligere IHOP’ere har også skrevet om afhængighed af den beroligende atmosfære i bønnerummet: ”Et fælles refræn man ofte hører iblandt ængstelige og modløse IHOP’ere er, ”at nu må jeg se at komme afsted til bede-rummet." (Jeff Tietz, "Love and Death in the House of Prayer," Rolling Stone, Jan. 21, 2014).

Den "romantisk tilbedelse" har simpelthen vist sig at være en vranglære, som er blevet bibragt og formidlet til denne bevægelse igennem faldne engle, der har maskeret sig som lysets engle.


Jeg undrer mig over, at I så hastigt lader jer vende bort fra ham, som kaldte jer ved Kristi nåde, til et andet evangelium, som slet ikke er et evangelium; der er bare nogle, som forvirrer jer og søger at forvrænge Kristi evangelium. Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han. Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen: Hvis nogen forkynder jer et andet evangelium end det, I tog imod, forbandet være han. (Gal 1,6-9)




LÆS FLERE ARTIKLER HER:



Hip Hop - promoverer dødskultur



Kristen pop - musik vinder frem i verden



Tori Kelly - vil du vinde hele verden og miste din sjæl?



Beyonce - den okkulte popdronning



Amy Grant taler imod Guds ord



Tamela Mann - Take me to the King



Hillsongs økumeni nedbryder kirkeskel



Bono - moralens falske vogter



U2-Rockmusikkens uhellige ikoner 1



U2 - Rockmusikkens uhellige ikoner 2



Fra kristen til verdslig idol



Hillsongs dobbelte budskaber



Hillsongs flirt med verden



Heavy Metal i fåreklæder



John Lennons ånd er her endnu



Beatles flirt med Hinduismen



Kari Jobe nedbryder alle mure



Bob Dylan modtager nobelpris